Guide: En weekend på Samsø

Kom med en weekend til skønne Samsø og få inspiration til oplevelser, spisesteder og overnatning.

I starten af juni overraskede jeg min kæreste med en weekendtur til Samsø som fødselsdagsgave. Vi gør ret meget i det der med oplevelser som gave, så jeg vidste næsten, at den ville falde i god jord 🙂 At vi så ovenikøbet fik perfekt sommervejr og tog cyklerne derover, gjorde bare weekenden endnu bedre.

Her er en guide til, hvad du kan opleve i løbet af en weekend på Samsø.

Samsø1

Samsø2_MG_1422

Samsø3_MG_1465

Vi kom fra a til b…
Samsø har den fordel, at den er nem at komme til både fra Jylland og Sjælland. Kun ca. en times sejlads, og så er du der. Ovenikøbet kan aarhusianerne nu glæde sig til en direkte rute hen over sommeren.

Vi havde valgt at tage cyklerne med og cyklede fra Aarhus til Hou, hvor færgen sejler fra i Jylland. Det er supernemt (og billigt) at tage cyklerne med ombord, husk bare at reservere på forhånd. Ellers kan du også tage bilen eller være på gåben over til Samsø.

Samsø4

Samsø5

Vi boede
Overnatningen foregik på Ballen Strandcamping på den østlige side af Samsø – det passede ligesom godt til cykeltemaet, ikke? 🙂 Det er en rigtig hyggelig campingplads, der ligger lige ned til vandet. Jeg havde valgt ‘luksus-camping’-versionen med en campinghytte med lækker udsigt ud over vandet.

I øvrigt et meget godt og lidt billigere alternativ til at booke sig ind i sommerhus, det med at overnatte i campinghytte. For ca. 1500 kr. havde vi en hytte på 25 m2 med seks sovepladser (det var alene for udsigten, at jeg valgte den store hytte, ellers fås mindre og billigere til to personer). I hytten var der sengepladser, toilet, lille køkken med spiseplads og en lille terrasse foran – brusebadet foregik i fælles toiletbygninger.

Jeg kan virkelig godt anbefale stedet – meget stille og rolig plads, især hvis du kommer med børn, vil de elske det.

Samsø6_MG_1170

Samsø7

Samsø8_MG_1301

Samsø9_MG_1332

Vi spiste
Weekenden bød på alt fra burgers til ‘gourmet-bidder’ i en lille skjult perle tæt på Ballen. Så alsidige er vi, haha 🙂 Ud over mange forskellige typer spisesteder så er øen jo også bare proppet med små madboder på hvert et hjørne… nye kartofler, jordbær, asparges osv., som du nemt kan tilberede i det lille camping-køkken, skulle du have lyst til en low key middag ‘derhjemme’.

Morgenmad:
Dagens første måltid indtog vi på campingpladsen, hvor vi kunne bestille morgenbrød dagen før. Det fungerede fint og smagte langt bedre end hos de fleste bagere. I den lille kiosk kunne vi købe kaffe, smør, juice etc., så dagen var skudt godt og nemt i gang.

Frokost:
Lørdag tog vi på opdagelse i ‘hovedstaden’ Tranebjerg, hvor vi faldt over den hyggeligste café til frokost.

Hos Samsø Madsnedkeri indtog vi lækre burgere og kold rabarbersaft i en sval gårdhave med virkelig venlig betjening og god service, det var ikke bare din gennemsnits café med unge ‘ligeglade’ tjenere (nu lyder jeg virkelig gammel, haha). Klar anbefaling herfra.

Samsø10_MG_1401

Samsø11_MG_1396

Aftensmad:
Her afprøvede vi virkelig to retninger, haha.

Fredag aften faldt vi tilfældigt over det fineste, hyggeligste spisested tæt på Ballen. Først var vi faktisk i tvivl, om det var et privat hjem eller en restaurant set udefra. Strandlyst Hotel & Restaurant er nemlig indrettet i en stor villa med tilhørende annekser i ‘baghaven’, hvor der er pool, spa, lyskæder i træerne og den flotteste solnedgang over markerne bagved.

Samsø_MG_1478

Samsø_MG_1480

Samsø_MG_1476

Som gæst i restauranten får du også lov at nyde disse omgivelser, og det var virkelig skønt. Maden var i gourmet-afdelingen – små, lækre serveringer, men heldigvis var der afslappet stemning. Vi havde bestemt ikke planlagt besøget, så vi troppede op i shorts og joggingbukser (campingstilen :-)), og det blev der ikke set skævt til.

Prislejet ligger i 100-120 kr. pr. småret, og selvom de anbefaler fire retter pr. person, kunne vi godt slippe afsted med at byde vores maver hver to styks. Med et glas vin til ramte vi ca. 600 kr. for to personer.

Lørdag aften stod til gengæld på cowboytoast og cocio på havnen i Ballen efter en lang dag på cykeltur, haha. Du skal ikke vælge det for den gode mad, men i stedet for den hyggelige, fine havnestemning, og du kan bade lige ved siden af.

Samsø_MG_1461

Samsø_MG_1445

Samsø_MG_1453

Samsø12

Vi oplevede
Helt kort: Afslapning, strand, cykel og hyggelige omgivelser 🙂 Vi havde reelt kun lørdag til at opleve i, og her gik der også bare en god sjat tid med at slappe af på campingpladsen og den tilhørende strand.

Omkring frokosttid cyklede vi ind til Tranebjerg og dalrede lidt rundt derinde i den hyggelige lille gågade. Derefter hoppede vi på cyklerne igen og cyklede nordpå op på Nordøen af Samsø. Målet var egentlig at ramme Nordby, som jeg kender fra tidligere. Her vil du falde i svime over det hyggelige gadekær med bindingsværk, stokroser og Morten Korch-idyl.

Samsø_MG_1445 kopi

Samsø

Samsø2_MG_1445 kopi

Meeen, det var så godt vejr, at en pause ved stranden ved Sælvigbugten blev en længere en af slagsen. Der var fint og fredeligt, så det kan anbefales. Og så var det tid til at vende cyklerne hjemad.

Samsø er helt eminent til cykelferie – der er meget at se undervejs, ikke for store bakker så alle kan være med, og du kan nemt komme op på en 40-50 km. om dagen, hvis du gerne vil have lidt motion i benene.