Visuel guide til Rom

Pizzaer, paven og piazzaer. Her får du en visuel guide til, hvad du kan opleve i Rom på en uge.

I påsken var jeg så heldig at tilbringe en uge i Rom for allerførste gang. Men det er bestemt ikke den sidste, for det var bare en dejlig by.

Her er udvalgte billeder fra ugen med mine bedste råd som inspiration til dig, hvis turen snart går til Rom 🙂

Rom2

Ja tak, dårlig selfie i bussen til vores overnatningssted. Først var vi trætte af, at ingen taxaer ville køre os fra hovedbanegården i Rom (hvor vi havde taget en lufthavnsbus til), men det viste sig ikke at være så svært at finde en almindelig bus i stedet. Og så kom vi faktisk lige forbi blandt andet Colosseum på vejen 🙂

Vi endte med at køre en del i bus i løbet af ugen – for det første er metronettet ikke så udbygget som i andre storbyer, og så havde jeg et dårligt knæ, der satte begrænsninger for gåturene rundt i byen – ellers kan man faktisk gå til mange ting.

Vi havde valgt at bo lidt væk fra Roms seværdigheder, tæt på kvarteret Trastevere, i et superfint guesthouse.

Rom1

Rom3

Sightseeing dag 1. Lidt typisk os kom vi til at stå af ved det forkerte busstoppested og endte tilfældigt lige ved Piazza Venezia for foden af Victor Emanuel-monumentet. Selve pladsen var ret overrendt og trafikeret, men det var ret interessant at gå helt til toppen af monumentet. Her var en ret fin udsigt (bl.a. til Colosseum), og det gav et ret godt overblik over, hvordan Roms både ældre og nyere bydele og seværdigheder var placeret i forhold til hinanden.

Rom4

En gåtur ad hovedstrøget Via del Corso og så var vi ved Pantheon, der blandt andet kunne byde på dette smukke syn.

Rom6

I området omkring Pantheon endte vi selvfølgelig i lidt af en turistfælde på Piazza Navona. Kaffe og kage til overpriser. Men det smagte lækkert, og når man lige kom fra kolde Danmark, var det bare så rart at sidde udenfor og nyde solen 🙂

Rom7

Dag 2 kom vi op i højderne. Rom er (som måske bekendt) bygget på syv høje, men i virkeligheden er der langt flere. Vi valgte at ‘bestige’ højen Gianicolo (eller på engelsk Janiculum Hill), som faktisk er byens andenhøjeste. Men fordi den ligger vest for bycentrum, regnes den ikke blandt de syv høje. Her var så fint med den flotteste udsigt over byen, så det kan varmt anbefales.

Rom8

Rom9

Rom10

Fine, farverige Trastevere. Jeg var helt vild med Roms middelalderkvarter, der ligger lige vest for Tiberen. De smalle, brostensbelagte gader og den uformelle stemning var nøjagtig lige så charmerende, som vi havde fået fortalt inden turen. Vi vendte tilbage til kvarteret flere gange i løbet af ugen for at browse rundt, spise og hygge.

Rom11

Med en hel uge til rådighed var der heldigvis også masser af tid til hyggelige kaffepauser. Dag 3 valgte vi at tage ‘en dag fri’ i kvarteret omkring vores guesthouse, apropros mit eget råd til storbyferie, hvor mit knæ fik hvile, og vi kunne fordøje lidt af alle indtrykkene.

Rom12

Dag 4 var vi klar til at prøve kræfter med en af Roms helt store attraktioner – Peterskirken og Vatikanet. Her kan det dog godt betale sig at gøre sin research lidt bedre på forhånd. Vi ankom til pladsen ved 12-tiden og fik at vide, at der blev lukket for indgang til kirken kl. 13, fordi der samme aften skulle være påskeprædiken. Og køen var altså enorm.

Vi besluttede os dog for at prøve – og på et hængende hår kom vi ind og havde god tid til at gå rundt i kirken. Men det var lidt en hård omgang at stå en time i kø i middagssolen. Og bagefter havde vi ikke den store lyst til at gentage det for at komme ind i Det Sixtinske Kapel. Så et godt råd herfra: Besøg ikke Vatikanet på en af de store helligdage – og book gerne adgang til Det Sixtinske Kapel på forhånd!

Rom13

Efter en dårlig turist-pizza tæt på Vatikanet gik turen til leben foran Den Spanske Trappe. Det føltes som et obligatorisk sted at besøge – mere end en kæmpe oplevelse i sig selv. Jeg havde mere indtryk af, at det var fedt for en flok gymnasieelever at sidde på trappen og suge indtryk til sig og klimpre på guitaren. De gode pizzaer fik vi i øvrigt – og sikkert ikke overraskende – ikke i turistkvarterene, men i det lokale kvarter omkring vores guesthouse.

Rom14

Dag 5
stod også i turistattraktionernes tegn – nu skulle Colosseum udforskes. Vi valgte at købe en kombi-billet til både Colosseum og Forum Romanum og sprang faktisk over en lang kø ved at købe billetten ved sidstnævnte sted. Det var en stor oplevelse at komme helt tæt på Colosseums ruiner – at forestille sig de gladiatorkampe, der engang fandt sted på den kæmpe plads.

Noget af det fede ved Rom er i det hele taget, at historien er så levende overalt i byen. Måske lidt klichefyldt at sige, men du kan opleve Roms skiftende historie og tider ved bare at gå rundt i byen – det er ikke gemt væk på støvede museer, men findes lige foran dig.

Rom16

Rom15

Rom17

Rom18

På den sjette og sidste feriedag havde vi store planer om at nå alt det, vi ikke havde nået i løbet af ugen – fx Det Sixtinske Kapel og Forum Romanum. Men i stedet fik vi et godt tip fra vores Airbnb-vært om at besøge denne fine park, hvor mange romere også slappede af og holdt picnic på påskens sidste feriedag. Det var så rart bare at skippe attraktionerne og slentre rundt i en dejlig stor grøn park, inden turen gik hjem dagen efter.