Miniguide: Weekendophold ved Flensborg Fjord

Få inspiration til et hyggeligt og romantisk weekendophold på Benniksgaard Hotel ved Gråsten i Sønderjylland.

Lige ved Flensborg Fjord med en skøn udsigt ud over vandet ligger Benniksgaard Hotel. Her var min kæreste og jeg så heldig at tilbringe en hyggelig weekend i slutningen af november – lige sådan en weekend, hvor vi kunne komme helt væk, slappe af og lade lidt op til en ny uge i vintermørke.

Har du også lyst til et weekendophold, er her en miniguide til hotel og oplevelser i området.

Weekendophold7

Hoteloplevelsen
Vi havde booket to overnatninger på hotellet gennem Smartbox, hvor der er frit valg mellem en række hoteller i hele Danmark og store dele af Sverige, Tyskland, Frankrig og Italien. Valget faldt på Benniksgaard Hotel, fordi det lå rigtig godt i forhold til at opleve det sønderjyske område – kun to timers kørsel fra Aarhus, og så så det bare vildt hyggeligt ud på billederne 🙂

Det weekendophold levede fuldt op til vores forventninger! Vi boede i et af hotellets små annekser i en juniorsuite med udsigt ud over markerne og fjorden bag hotellet, total luksus.

Weekendophold1

Weekendophold5

Weekendophold19

Weekendophold9

Det var nærmest mere en lille lejlighed end hotelværelse – med stor seng, sofaområde, spiseområde og en minibar med køleskab, så i realiteten kunne vi godt have lavet kaffe og en let anretning på værelset.

Begge aftener valgte vi dog at forkæle os selv med at spise i hotellets restaurant og hygge bagefter i loungen. Overalt var der en så hyggelig og uformel stemning, sødt personale og samtidig lækker mad uden de store dikkedarer. Vi spiste blandt andet en lakseanretning, stor aftenbuffet og wienerschnitzel – med et glas vin til hver kom vi af med omkring 600 kr. pr. aften.

Weekendophold4

Weekendophold6

Efter maden fortsatte vi aftenen oven på i hotellets lounge med diverse lækkerier til ganen 🙂 Hele hotellet er en gammel gård, så overalt er der fine detaljer med synlige bjælker, hyggekroge og autentisk stemning, samtidig med at det var lækkert og ordentligt – både i restaurant, pejsestuen og oven på i hotellets lounge. Det er en stil, jeg rigtig godt kan lide – i stedet for strømlinede fancy hotelomgivelser.

Weekendophold10

Begge morgener kunne vi sætte tænderne i en kæmpe morgenmadsbuffet mit alles – æg, bacon, brød, morgenmadsprodukter, pandekager, kaffe, juice – the works. Mums!

Oplevelser i området
Vi ankom fredag aften og tog afsted søndag formiddag – så selvsagt var der kun lørdag til at opleve området i. Vi kunne sagtens have fået en hel weekend til at gå på selve hotellet – sove længe, spise brunch, karbad på værelset, gå på opdagelse i hotellets gavebutik og bare drikke varm kakao i loungen.

Men Benniksgaard Hotel ligger utroligt smukt ned til fjorden, så det ville være synd ikke at opleve naturen omkring hotellet. Lørdag formiddag gik vi derfor en lang tur ned til fjorden, hvor vi fortsatte lidt ad Gendarmstien – en rigtig fin og næsten eventyragtig vandrerute langs med vandet. Her kunne vi sagtens have fortsat langt endnu, hvis det ikke havde været for regn og dis.

Weekendophold11

Weekendophold14

Weekendophold12

Weekendophold13

Efter sådan en lang gåtur var det godt at blive varmet lidt op igen med et langt karbad på værelset. Vejret klarede op lørdag eftermiddag, så vi kørte ind til Gråsten omkring 3 km. fra hotellet. Det er bestemt også værd at besøge – en fin lille gågade og så en utroligt smuk beliggenhed ud til vandet.

Weekendophold15

En sen frokost indtog vi på Den Gamle Kro i Gråsten – sådan en af de der gammeldags kroer, der ikke er blevet opgraderet til gourmet, men som ‘bare’ serverer god gammeldags mad i lavloftede lokaler. Der var hyggeligt, og maden var ganske god.

En aspargessuppe og et stjerneskud senere gik vi til Gråsten Slot, hvor der faktisk er mulighed for at gå på opdagelse i slotshaven – ret sjovt at kunne komme så tæt på, hvis man bare er den mindste smule royalist 🙂

Weekendophold16

Weekendophold17

Weekendophold18

Tilbage på hotellet kunne vi igen nyde en hyggelig aften i restauranten med lækker mad og livemusik – og ikke mindst lidt varmt at drikke i loungen bagefter. Utroligt dejligt weekendophold, som jeg varmt kan anbefale!

Ud over de ting, vi valgte at opleve, kan du blandt andet også spille golf lige bag hotellet, gå ture i byen Rinkenæs hvor hotellet ligger, vandre en længere tur på Gendarmstien og ikke mindst udforske Gråsten by meget mere. Få en oversigt over alle oplevelser i området her.

Vi har selv booket og betalt vores ophold på Benniksgaard Hotel. Hotellet var så venlig at opgradere os til en juniorsuite i forbindelse med denne guide, men har ellers ikke sponsoreret noget af vores ophold.